„Zmierzch. Niedokończona przeróbka” to insajderski program napisany w języku Action! na 8 bitowym komputerze Atari. Jest to bardzo długi (chociaż niedokończony) kawałek. Traktowany może być jako rodzaj literatury ambientowej. Pomysł, kod, muzyka, grafika są niedokończone, albo nie powstały w ogóle.
Dlaczego „Zmierzch”?
To mod nieskończonej gry „Zmierzch” zaprojektowanej na Atari przez firmę LK Avalon z 1991 roku. Gra ta stała się znana w społeczności użytkowników Atari właśnie z tego powodu, że nigdy nie powstała.
Co to jest mod?
Mody to modyfikacje gier, pisane często przez fanów, którzy wprowadzają do gry różnego rodzaju przeróbki. W przypadku „Zmierzchu” pozostało jedynie opowiadanie zapowiadające grę opublikowane w „Tajemnicach Atari”. Zmiany wprowadzane są w tym tekście.
Co to jest demoscena?
Program został napisany w ramach demosceny komputera Atari. Demoscena to społeczność komputerowych ekspertów i geeków, którzy próbują pokazać możliwości komputera. 8 bitowe Atari to jedna z platform z pierwszej generacji komputerów osobistych (obok m.in. Commodore, ZX Spectrum), wokół której zgromadziła się społeczność użytkowników i fanów (społeczność ta istnieje w Polsce od lat 80. i gromadzi kilka tysięcy osób). Atari traktowane jest jako bardzo lokalna i udomowiona platforma. Polska uchodzi za imperium Atari, np. w Gdańsku organizowane jest największe na świecie party gromadzące użytkowników komputera. Czas świetności komputera Atari 8 bitowego to dekada lat 80., jednakże także współcześnie powstaje wiele nowych prac na ten komputer.
Dlaczego katedra i bazar?
„Zmierzch. Niedokończona przeróbka” przez niegotowość i nieskończoność podejmuje temat bazarowego programowania na demoscenie, różnego od programowania w obrębie korporacji, skończonego i dopieszczonego, będącego jak katedra. Autorzy moda odwołują się do słynnych metafor Erica Raymonda (katedra i bazar) określających strategie programowania.
Jak powstał mod?
Mod „Zmierzch. Niedokończona przeróbka” został w całości zaprogramowany podczas dwóch nocy w ramach party Silly Venture 2k18 w Gdańsku i wystawiony w ramach konkursu podczas tej imprezy jako wild demo.
Autorzy
TDC – niedokończony kod
KAZ – nie dojechał na party, nie dokończył grafiki, nie została ona zamieszczona w demie
Piotr Marecki – niedokończony txt & pomysł
Jurgi – niedokończona muzyka
TDC – fan Atari aktywny od lat 90. Redaktor serwisu Atarionline.pl. Programista i twórca gier. Koduje w języku Action!. Jest jednym z niewielu obecnie aktywnych użytkowników tego języka. Z entuzjazmem popularyzuje wiedzę o Atari oraz historii gier i demosceny.
Więcej http://atariki.krap.pl/index.php/Tdc
KAZ – specjalista od zarządzania innowacjami i kreatywnością, a także działami badawczo-rozwojowymi w przemyśle, pracujący przez wiele lat dla irlandzkich i amerykańskich korporacji medycznych. Hobbystycznie zajmuje się 8-bitowymi komputerami Atari, w tym technologiczną i kulturową stroną zjawiska retrokomputerów, założył w 2004 roku portal AtariOnline.pl, jeden z największych i opiniotwórczych na świecie w swojej dziedzinie. Autor i współautor kilkudziesięciu gier i innych programów na komputery Atari, twórca grafik pixel-artu, autor okładek czasopism atarowskich i setek artykułów związanych z Atari, prowadzi wykłady i warsztaty o tematyce retrokomputerowej.
Piotr Marecki – fan Atari, współautor książki „Robbo. Solucja” (2018) wygenerowanej na komputerze Atari. Prowadzi UBU lab na UJ http://ubulab.edu.pl/
Jurgi (zm. 31 lipca 2011) – największy poeta wśród atarowych scenowców i prawdopodobnie największy scenowiec wśród poetów. W 2018 roku ukazała się kolekcja jego muzyczek na Atari:
http://atarionline.pl/v01/index.php?start_from=20&ucat=1&archive=&subaction=showfull&id=1532204710&ct=nowinki.
Więcej http://atariki.krap.pl/index.php/Jurgi